М атериали като олово, живак, кадмий и шествалентен хром отдавна са класифицирани като опасни от Европейския съюз. Въпреки това те все още са разрешени в автомобилния сектор при изключения, които не се прилагат за други потребителски стоки. Сега обаче друг материал е изправен пред пълна забрана в европейските автомобили: карбонът.
Според нов доклад Европейският парламент, който „кове“ законите на Съюза, наскоро е завършил проект за преразглеждане на Директивата за излезлите от употреба превозни средства (ELV), която регулира разглобяването и рециклирането на превозни средства и има за цел да ги направи по-щадящи за околната среда. В него въглеродните влакна (карбонът) за първи път в света са класифицирани като вреден материал.
Въглеродните влакна се използват широко в самолетостроенето, както и в много други приложения, но най ни интересуват конкретно автомобилите. Това е така, защото карбонът е по-здрав от стоманата и по-лек от алуминия. Въпреки че е по-скъп и от двете, в много случаи предимствата му надвишават този минус.
Огромен пазар на стойност милиарди е на път да бъде унищожен?
Световният пазар на карбон, който възлизаше на $5,48 млрд. през 2024 г., се очаква да нараства годишно със среден темп от 11% до $17,08 млрд. до 2035 г., прогнозира американската изследователска компания Roots Analysis. В момента автомобилите представляват 10% до 20% от всички приложения според доклада на Nikkei Asia. Този процент ще се увеличи експоненциално, тъй като производителите се стремят да намалят теглото на своите електрически автомобили. Използването на въглеродни влакна се разглежда като идеално решение, особено от премиум производителите, за които цената далеч не е първи приоритет, за разлика от управлението и пробега, които са компрометирани от цялото това тегло и определено имат много по-голямо значение за тях.
Внимание: карбонът може да бъде вреден
Защо ЕС смята материала за опасен? Причината е, че когато въглеродните влакна, които са свързани със смола, се изхвърлят, нишките могат да се разнесат във въздуха, причинявайки късо съединение в машините и, което е по-важно, болка при хората, ако докоснат кожата и лигавиците.
Както посочва Nikkei Asia, тези, които ще загубят най-много, ако тази забрана влезе в сила, са три японски компании, Toray Industries, Teijin и Mitsubishi Chemical, които заедно държат 54% от световния пазар на въглеродни влакна. За Toray Industries, след самолетите и производството на вятърна енергия, автомобилите са третият по големина сегмент от бизнеса. Освен това 50% от него е в Европа, така че компанията ще бъде силно засегната, ако това предложение бъде гласувано като закон.

Mansory
Mansory Mercedes AMG GT63 S E Performance
Освен електромобилите, много марки използват въглеродни влакна в своите ДВГ или хибридни автомобили – McLaren дори прави цялото шаси на суперавтомобилите си от него.
Добрата новина е, че дори ако тази забрана бъде приета в Европа (и това е голямо „ако“, тъй като ще бъде посрещнато с много съпротива), тя няма да влезе в сила до 2029 г.
Изпреварваме ли събитията?
Четири години може да се смятат за дълъг период от мнозина, но за компаниите това е миг, тъй като това време те трябва да използват за подготовка на следващите си модели. А сега погледнете цялостната картина как се промени по-малко от четири месеца, откакто Доналд Тръмп встъпи в длъжност като 47-ия президент на САЩ. Едно-единствено решение, 25-процентното мито върху вносните автомобили, което беше въведено на 2 април, разтърси икономиките по целия свят.
И все пак нищо все още не е сигурно, не е гласувано, ще има много засегнати страни, много губещи, така че е възможно умните глави в Брюксел да вземат и правилното решение.